УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЗВЯГЕЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Міністерство освіти
і науки України
 

Алгоритм дій у разі надвичайних ситуацій

Як діяти освітянам й учням у разі надзвичайних ситуацій.

   Чи кожен із нас знає, як діяти у разі надзвичайної ситуації? Чи знаєте ви правила, які можуть зберегти ваше життя, життя учнів, студентів та співробітників, рідних і близьких? Чи не розгубитеся ви у разі надзвичайної ситуації, знаючи правила, якщо практично ніколи не тренувалися?

І в суспільстві, і в закладах освіти, і навколо них трапляються надзвичайні ситуації. Саме від умінь та навичок учасників освітнього процесу залежить їхнє життя та здоров’я, а також тих людей, котрі в цей час знаходяться поруч. Служба освітнього омбудсмена підготувала  роз’яснення  щодо правил поведінки у різних надзвичайних ситуаціях.

     У закладах освіти передбачене тренування щодо евакуації учасників освітнього процесу не рідше одного разу на пів року та проведення Дня цивільного захисту та Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності у закладах загальної середньої освіти й Тижнів безпеки дитини у закладах дошкільної освіти.

   Такі навчальні тренування дуже важливі. Окрім евакуації, варто навчати дітей і поведінці, порядку дій у різноманітних надзвичайних ситуаціях.

   Види надзвичайних ситуацій розрізняють за їхнім характеромтехногенні, природні, соціальні та воєнні.

    Надзвичайна ситуація воєнного характеру – виникає через застосування звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якого виникають вторинні чинники ураження населення.

Як обрати правильні дії у разі надзвичайних ситуацій.

    Ресурсний центр прав дитини пропонує до уваги посібник «Врятуйте дітей – стандартні процедури та правила безпеки для учнів та студентів», у якому визначив     алгоритм дій у разі надзвичайних ситуацій, який дозволяє кожному працівнику закладу освіти швидко оцінити ситуацію та обрати правильний порядок дій.

  Дії у разі терористичного акту.

    Законодавство визначає тероризм як суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров’я ні в чому не винних людей чи погрози вчинення злочинних дій, щоб досягнути злочинних цілей.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій пропонує основні заходи щодо запобігання можливого терористичного акту:

  • не торкайтеся у транспорті, житлових та громадських приміщеннях або на вулиці нічийних пакетів (сумок), не підпускайте до них інших. Повідомте про знахідку працівника поліції;
  • у присутності терористів не виказуйте своє невдоволення, утримайтеся від різких рухів, лементу й стогонів;
  • при погрозі застосування терористами зброї лягайте на живіт, захищаючи голову руками, якомога далі від вікон, засклених дверей, проходів, сходів;
  • використайте будь-яку можливість для порятунку;
  • якщо відбувся вибух – вживайте заходів щодо недопущення пожежі та паніки, надайте домедичну допомогу постраждалим;
  • намагайтеся запам’ятати прикмети підозрілих людей і повідомте їх прибулим співробітникам спецслужб.

Евакуація з будівлі.

  Евакуація з будівлі необхідна не лише під час пожежі, а й землетрусів, повеней та інших надзвичайних ситуацій, якщо будівля закладу освіти є небезпечною для людей, які там перебувають.

Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи визначають, що під час проведення евакуації та гасіння пожежі необхідно:

визначити найбезпечніші евакуаційні шляхи та виходи до безпечної зони у найкоротший строк;

ліквідувати умови, які сприяють виникненню паніки. З цією метою працівникам закладів та установ не можна залишати дітей без нагляду з моменту виявлення пожежі та до її ліквідації;

евакуацію людей слід починати з приміщення, у якому виникла пожежа, і суміжних із ним приміщень, яким загрожує небезпека поширення вогню і продуктів горіння. Дітей молодшого віку і хворих слід евакуювати в першу чергу;

у зимовий час на розсуд осіб, які здійснюють евакуацію, діти старших вікових груп можуть заздалегідь одягтися або взяти теплий одяг із собою, а дітей молодшого віку слід виводити або виносити, загорнувши в ковдри або інші теплі речі;

ретельно перевірити всі приміщення, щоб унеможливити перебування у небезпечній зоні дітей;

виставляти пости безпеки на входах у будівлі, щоб унеможливити повернення дітей і працівників до будівлі, де виникла пожежа;

у разі гасіння слід намагатися у першу чергу забезпечити сприятливі умови для безпечної евакуації людей;

щоб запобігти поширенню вогню, диму, слід утримуватися від відчинення вікон і дверей, а також – від розбивання скла.

  Ресурсний центр прав дитини у посібнику «Врятуйте дітей – стандартні процедури та правила безпеки для учнів та студентів» пропонує наступні правила евакуації для дітей:

Правила евакуації для дітей:

  • Не говори – щоб чути вчителя;
  • Не біжи – щоб не постраждати;
  • Не штовхайся – щоб не постраждали інші;
  • Не повертайся – щоб залишатися в безпеці.

Учнів також просять дотримуватися всіх вказівок педагогів та, у разі потреби, на прохання дорослих, допомогти іншим дітям евакуюватися. При прибутті до безпечної зони, не розходитися і залишатися разом із класом.

Правила евакуації для педагогів:

Евакуація здійснюється за відповідним звуковим сигналом, який, у разі потреби, активує адміністрація або особа, яка виявила пожежу.

Нагадайте дітям про головну мету евакуації: їхня безпека та правила евакуації: Не говори. Не біжи. Не штовхайся. Не повертайся.

Закрийте двері та вікна.

Візьміть з собою шкільний аварійний набір, відро (може бути складним), сумку для швидкої допомоги.*

Перевірте безпечність маршруту для евакуації.

Під час евакуації радять об’єднувати два класи, і під час переміщення один вчитель очолює колону, а інший завершує колону дітей двох класів.

Допоможіть дітям з інвалідністю та маленьким дітям.

* У більшості країн є вимога, щоб у кожному класі був набір для евакуації та допомоги, відро (може бути складним) та пакети для створення приватної зони для туалету.

Евакуація здійснюється до певного визначеного місця (місце для кожного класу визначається під час тренувальних навчань і не змінюється).

Після прибуття на визначене місце, перевірте наявність усіх дітей за списком.

Залишайтеся зі своїм класом і просіть учнів бути усім класом разом, нікуди не розходитися.

Якщо небезпечні умови зникли, здійсніть зворотну евакуацію назад до класів, дотримуючись тих самих правил.

Дії для захисту від насильницького вторгнення та загрози масового насильства.

   Періодично і в українських школах виникають ситуації, у яких є загроза вторгнення або загроза масових насильницьких дій, де працівники закладу освіти ще можуть керувати ситуацією, хоча б частково, і повідомити про це силовим органам.

   Ресурсний центр прав дитини пропонує рекомендації у разі загрози масових насильницьких дій та небезпеки:

Поради для керівництва шкіл:

  • Якщо є змога – подайте знак тривоги, але це не повинна бути пожежна сигналізація.
  • Слідкуйте за ситуацією і переоцінюйте її.
  • Будьте готові передати командування поліції або іншим силовим органам.
  • Повідомте всіх, коли небезпека зникла.
  • Після інциденту повідомте про обставини учнів та батьків.
  • Хочемо зазначити, що задля швидкого та оперативного розшуку злочинців, збереження таємниці слідства та інших моментів, варто своє повідомлення для батьків та медіа узгодити з представниками силових структур.

Поради для працівників закладів освіти:

  • Попередьте інших, щоб вони негайно сховалися та забезпечили безпеку дітей.
  • Зберіть учнів всередині безпечного приміщення, якомога далі від загрози.
  • Закрийте і замкніть двері ключем (за можливістю). Перемістіть меблі, щоб заблокувати доступ для загрози, за наявності та змоги.
  • У разі загрози стрілянини, всі мають швидко лягти на підлогу і за можливості накритися меблями, щоб не бути мішенню.
  • Вимкніть світло та всі пристрої, які можуть його подати.
  • Вимкніть усі пристрої, що видають звуки: мобільні телефони, радіоприймачі тощо.
  • Зберігайте тишу.
  • Тримайтеся якомога далі від дверей і вікон.
  • Залишайтеся спокійними, заспокоюйте тих, хто нервує.

Поради для учнів:

  • Пам’ятайте про правила: не говори. Не біжи. Не штовхайся. Не повертайся.
  • Виконуйте вказівки працівників закладу освіти.
  • Зберігайте спокій та тишу.
  • Якщо є потреба, допоможіть заблокувати двері меблями.
  • Головне: сховатися, впасти та накритися.

Дії у разі телефонного терроризму.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій надає наступні поради у випадку телефонного тероризму, який досить часто застосовується у нашій країні, зокрема у закладах освіти.  

Якщо ви стали жертвою телефонного терориста:

  • подзвоніть з іншого телефону (іншого мобільного чи від сусідів) оператору телефонного зв’язку (мобільного чи стаціонарного) і скажіть причину дзвінка, своє прізвище, адресу та номер свого телефону;
  • намагайтеся затягнути розмову та записати її на диктофон чи дайте послухати свідкам (сусідам);
  • одночасно, з розмовою і записом на диктофон, друга людина дзвонить з іншого телефону на вузол зв`язку, а потім у поліцію за телефоном 102 для термінового затримання того, хто телефонував;
  • напишіть заяву начальнику відділення поліції, на території якого ви проживаєте, для прийняття необхідних заходів;
  • поліція, за запитом на вузол зв`язку, отримає номер телефону, адресу, прізвище того, хто дзвонив, і буде вживати необхідних заходів.

Робота з учнями та студентами щодо запобігання терористичних ситуацій.

   У посібнику «Запобігання насильству в школах», яке розробило Федеральне бюро розслідувань, зібрані практичні поради досвідчених шкільних офіцерів щодо запобігання надзвичайних ситуацій та терористичних актів.

Важливо враховувати, що:

атаки на школи не випадкові й часто плануються заздалегідь;

у більшості випадків про атаку на школи знали інші особи, але не повідомляли про цю загрозу через страх, або не вірили, що загроза реальна, або не знали, до кого звернутися за порадою, або через брак часу;

перед нападом з’являються певні попереджувальні знаки;

у більшості випадків насильства, які скоєні учнем, він мав певні проблеми з поведінкою.

Поради педагогам, як комунікувати з учнями та студентами щодо безпеки:

  • застерігайте учнів та студентів бути пильними й заохочуйте повідомляти про будь-які загрози або підозрілу поведінку;
  • поділіться історіями запобігання терактів за повідомленнями учнів чи студентів;
  • запевніть студентів, що їхні повідомлення будуть зберігатися конфіденційними та анонімними;
  • покажіть учням та студентам різницю між балачками (доносом) і повідомленням відповідальної людини, коли є проблема небезпеки;
  • попросіть студентів сприймати всі погрози серйозно, навіть ті, які робляться жартома;
  • просіть повідомити про загрозу, інцидент або підозрілу поведінку, навіть якщо учні та студенти міркують, що інші про це вже знають;
  • будьте в курсі загроз і постів, зроблених в онлайн-блогах і публікаціях у соціальних мережах.

Хто має володіти навичками домедичної допомоги.

 У професійних стандартах вчителів початкових класів та вчителів загальної середньої освіти та директорів закладів освіти зазначені трудові функції (компетентності), серед яких наявна здоров’язбережувальна компетентність, до якої відноситься здатність вчителя та керівника надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.

     Підготовка учнів закладів загальної середньої освіти до дій у надзвичайних ситуаціях  здійснюється під час вивчення предметів «Основи здоров’я» та «Захист України».

 

За матеріалами Служби освітнього омбудсмена.

 

Посібник СУПЕРГЕРОЇ БЕЗПЕКИ

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень