Організація інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти
На виконання рішення колегії управління освіти і науки від 07.03.2023 року №1 «Про моніторинг організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної та загальної середньої освіти» на базі КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» відбувся навчально-методичний семінар «Комунікуємо, обмінюємося досвідом» для заступників директорів з навчально-виховної роботи ЗЗСО щодо особливостей організації інклюзивного навчання. Під час зустрічі були розглянуті та опрацьовані такі питання:
- Нормативно-правове забезпечення інклюзивного навчання.
- Інклюзивне навчання: документообіг в закладі освіти.
- Робота команди психолого-педагогічного супроводу.
- Форми співпраці асистента вчителя та вчителя-предметника (класовода).
- Робота в автоматизованій інформаційній системі «Україна. Інклюзія».
- Поняття «адаптація/модифікація» в інклюзивній освіті.
Спікери навчально-методичного семінару відповідально віднеслися до підготовки та презентації матеріалів із досвіду роботи закладу освіти з конкретного питання, висвітлили проблеми, зорієнтували присутніх щодо особливостей організації інклюзивного навчання у закладі освіти.
Тарнавська Т.П., заступник директора з навчально-виховної роботи Пилиповицького ліцею, детально ознайомила учасників семінару з нормативно-правовою базою: законодавством України, Конвенцією ООН про права дитини, досвідом організації інклюзивного навчання у Пилиповицькому ліцеї. «Школа для всіх і для кожного» - ключова теза доповіді Тарнавської Т.П.
Митюк О.М., соціальний педагог Гімназії № 2, підготувала корисну інформацію з досвіду роботи закладу щодо організації інклюзивного навчання в частині підготовки відповідних наказів, планів роботи команд психолого-педагогічного супроводу, ІПР.
Мартинюк Т.О., заступник директора з навчально-виховної роботи Ліцею № 4, змістовно презентувала роботу команди психолого-педагогічного супроводу та охарактеризували функції кожного члена команди «кожен фахівець є цінним, кожна особистість варта старань та уваги».
Черемха М.Р., заступник директора з навчально-виховної роботи Великомолодьківської гімназії, зосередила увагу присутніх на роботі асистента вчителя, а саме, функціях асистента вчителя відповідно до чинного законодавства, моделях співпраці учителя-предметника і асистента.
Чимало запитань у педагогів виникає щодо роботи в автоматизованій інформаційній системі «Україна. Інклюзія». Алгоритм роботи у цій інформаційній системі роз’яснила Ящук Т.М., заступник директора з навчально-виховної роботи Гімназії № 7.
Відповідно до чинного законодавства, вимог до команди психолого-педагогічного супроводу, до організації інклюзивного навчання у закладі освіти мають бути залучені фахівці інклюзивно-ресурсного центру. З питання «адаптація/модифікація» в інклюзивній освіті надала інформацію Лукашевська Д.М., фахівець ІРЦ. Враховуючи категорію особливих освітніх потреб (труднощі) дитини, рівні підтримки застосовується адаптація чи модифікація змісту навчального предмета (інтегрованого курсу), визначені завдання учителя та асистента учителя, тобто здійснює адаптацію чи модифікацію того навчального предмета, який дитина з ООП вивчатиме.
Заслуговує на увагу навчально-методичний посібник «Етапи реалізації індивідуальної траєкторії дитини з особливими освітніми потребами в контексті впровадження інклюзивної освіти: новації, виклики, перспективи», який презентувала директор ІРЦ Гонік С.Ю. У посібнику систематизована інформація, розроблені рекомендації та приклади оформлення ІПР – все це на допомогу закладам освіти для якісної організації інклюзивного навчання.
Підсумовуючи роботу навчально-методичного семінару Гончарук Т.В., заступник начальника управління освіти і науки міської ради, представила результати моніторингу організації інклюзивного навчання у ЗЗСО Звягельської міської ради, наголосила на необхідності здійснення системного контролю за організацією інклюзивного навчання відповідальними особами згідно з посадовими обов`язками, формуванні ефективної мережі класів (груп) на інклюзивному навчанні, ретельному опрацюванні питання функціональних обов`язків асистента вчителя з метою організації ефективної співпраці асистента вчителя і вчителя-предметника (класовода).