Британська Рада завершила черговий етап навчання українських вчителів
Одна з найвпливовіших міжнародних освітніх організацій працює в Україні з 1992 року, не залишаючись осторонь системних змін в українській освіті. Після старту масштабного проєкту «Нова Українська Школа» Британська Рада з Міністерством освіти і науки України розпочали системне навчання вчителів англійської мови. Британська рада провела відбір вчителів-агентів змін, організувала багатомодульне навчання і забезпечила інформаційно-методичними матеріалами. Нові системні освітні виклики вимагали від агентів змін переосмислення парадигм, технологій та інструментарію навчання. В рамках проєкту агенти змін готувалися до передачі власного досвіду вчителям у своїх областях.
Савчук Тетяна Анатоліївна, учитель англійської мови Ліцею №1 імені Лесі Українки м. Новограда-Волинського, у 2017 році пройшла відбір і навчання в проєкті Британської ради, була включена в наказ МОН № 34 від 15 січня 2018 року і протягом літа 2018 року, згідно з планом заходів із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» як агент змін проводила навчання вчителів англійської мови міста Новограда-Волинського, Романівського, Баранівського, Чуднівського, Новоград-Волинського районів Житомирської області. Головною метою навчання була підготовка вчителів англійської мови до роботи в умовах Нової Української школи.
У жовтні 2020 року Міністерство освіти і науки України та Британська Рада в Україні розпочали наступний етап підвищення кваліфікації вчителів англійської мови закладів загальної середньої освіти та методистів обласних закладів післядипломної педагогічної освіти, головною метою якого є забезпечення наступності та сталості у навчанні іноземних мов відповідно до Концепції «Нова українська школа». Британська Рада в Україні запропонувала оновлену модель підвищення кваліфікації вчителів англійської мови закладів загальної середньої освіти.
Разом з двомастами спеціалістами, які провели навчання вчителів початкової школи у 2018-2019 рр., Тетяна Анатоліївна була запрошена до фасилітаторського супроводу навчання педагогів 5-9 класів у спільному проєкті Міністерства освіти і науки України та Британської Ради в Україні в онлайн-форматі, використовуючи сучасні інформаційні технології.
Із Житомирської області в проєкті взяли участь чотири тренери-фасилітатори (серед яких Савчук Т.А.) та 62 вчителі англійської мови.
Програма пілотного проєкту складалася із трьох етапів.
На першому етапі Савчук Т.А. як тренер пройшла 30-годинний орієнтаційний онлайн курс підготовки до впровадження «Нової української школи» у 5-6 класах.
Курс охоплював такі теми як «Дистанційне навчання», «Розуміння учнів та їх навчальних уподобань», «Розуміння державних стандартів і навчальних програм базової середньої освіти», «Моделювання навчання: підходи, планування очних та дистанційних уроків, перевернуте навчання», «Розвиток комунікативних мовленнєвих умінь», «Місія агентів змін у професійному удосконаленні вчителів англійської мови».
На другому етапі Тетяна Анатоліївна взяла участь в 18-годинному онлайн-курсі для фасилітаторів. Курс складався із синхронного та асинхронного компонентів та забезпечував розгляд численних актуальних питань щоденної професійної діяльності учителя англійської мови. Під час курсу учасників ознайомили із ключовими вміннями 21-го століття, головними аспектами, що дозволять більше розуміти дітей, їх потреби та навчальні уподобання. Також учасникам продемонстрували дієві методики для планування й проведення уроків з метою досягнення кращих результатів навчання та об’єктивного оцінювання вмінь школярів.
На третьому етапі як фасилітатор групи вчителів Житомирської області Тетяна Анатоліївна організовувала роботу вчителів на онлайн-платформі Британської Ради та провела п’ять тригодинних рефлективних онлайн-сесій.
Тематика сесій відповідала змісту модулів онлайн-курсу, а метою було навчання через рефлексію, зворотній зв’язок, обмін досвідом та шляхом розв’язання проблем. У групі протягом навчання панувала творча атмосфера і креативність. Вчителі представляли різні куточки Житомирщини, тридцять один вчитель із групи Савчук Т.А. успішно виконав всі вимоги й отримав сертифікат Міністерства освіти і науки України та Британської Ради. Взяли участь у проєкті і вчителі англійської мови міста Новограда-Волинського.
Шестимісячний марафон навчання, фасилітації, співпраці, обміну досвідом та проведення онлайн-тренінгів фінішував. Всіх чекає наступний, не менш важливий етап – упровадження вчителями сучасних освітніх концепцій у реальне шкільне життя, з новими знаннями і новим досвідом.
Олена Огородник, консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників